Hej på er,
Ni får förlåta en nybörjare men jag har en kanske dum fråga

och jag känner att jag måste fråga er som har samma typ av hoj. Igår var första gången jag körde den (ja, jag köpte den utan att ha kört den eftersom jag inte har körkort ännu) och allt gick fint. Vädret var underbart och det var säkert 30-40 andra ute och körde hoj också så man fick hälsa en hel del.

Min kusin kör en Triumph Bonneville från 2002 och brukar inte plocka ut den förrän i slutet på april men gjorde ett undantag för mig då han är min (enda) handledare, eftersom min andra handledare gick och bröt foten, och min intensivutbildning för A-kort börjar den 12:e maj.
I alla fall, till min fråga. Jag har bara kört en Kawasaki Z750 innan då det är den hoj som körskolan har och det var minsann skillnad på dessa två fordon. Min fråga är om det är normalt att hela styret skakar vid gaspådrag? Motorn riktigt stöter i hela hojen när man kommer ur kurvor eller rondeller, nästan så den känns som en enstånka. Är era hojar likadana? Vibrerar era styren ordenligt vid gaspådrag? Är detta normalt för en parallell-twin? Det är inte så att det rister i hela hojen utan mest i styret...

Det är onekligen viss skillnad i motorkaraktär mellan en Z750 och en TDM. På lågt varv vibrerar den hårt, precis som de flesta twinnar. Det är inte onormalt, det är tvärtom mer en regel. Både en TDM-motor och en V-twin vibrerar mer än en vanlig parallelltwin. Jodå, du läste rätt och jag skrev rätt. TDM är visserligen en parallelltwin, men en ovanlig sådan. Den har nämligen 270 graders vinkel på vevaxeln för att efterlikna just en V-twin i karaktär och ljud.
Att du upplever detta så markant, som du beskriver, i styret och så vidare kan bero på att du är (förlåt) just nybörjare. Allt blir ju mer påtagligt då liksom. En radfyra vibrerar också men på ett helt annat sätt, där är det istället högfrekventa vibrationer högre upp i registret. Sedan en aspekt till... din hoj var väl sprillans ny? De brukar gå bättre när de rullat lite. Och ytterligare en grej är faktiskt att TDM inte är direkt känd för att vara smidig vid gaspådrag/avslag. Det rycker gärna en hel del, men man lär sig att köra den mjukt så småningom.
Och så får vi se hur länge det dröjer innan du gör modifikationen med luftburken som det talas mycket om här i forumet. Jag och många med mig har gjort det och upplever förbättrad motorkaraktär i den lägre delen av registret (mellan 3000-4000 varv). Men det finns också de som anser det vara placebo och en del till och med upplever en försämring.
Givetvis en disclaimer här också, jag har ingen aning om ifall det är fel på just ditt exemplar. Är du fortfarande osäker så bör du ju låta någon kika på den. Eller också provköra någon annan TDM om du får möjlighet.
Edited by Spirit, 16 April 2008 - 06:25 pm.