2800:- var väl inte så farligt...eller har jag fått fel pris?
The scandinavian thread
#141
Posted 25 February 2008 - 03:53 pm
2800:- var väl inte så farligt...eller har jag fått fel pris?

#142
Posted 25 February 2008 - 04:39 pm
Oxford Heater Grips koster NOK 695,- ... SEK 2800:- höres mye ut...
MRA modded PUIG screen, air-box mod., Laser Duo-Tech cans, Powercommander, Symtec Motorcycle Grip Heater, Stebel Magnum (black), Centech AP-1 Auxiliary Fuse Panel, Hawkeoiler...
#143
Posted 25 February 2008 - 04:46 pm
Du fick säkert rätt pris. Jag minns inte exakt men jag något liknande erbjudande. Väldigt dyrt tyckte jag, om man jämför med de alternativa fabrikaten som du kan få för en fjärdedel av pengarna.
TDM 900 ABS - 2005 (Diamond Black/Gold) SOLD!!
#144
Posted 25 February 2008 - 08:04 pm
Måste bero på att jag är van vid "volvo-priser" efter att ha ägt en sån dyr skitbil i några år. 650:- låter som nåt man köper på Preem i mina öron.

#145
Posted 07 April 2008 - 09:04 pm
Hej och tack för tipset om den skandinaviska tråden!
Jag är helt grön på att skriva på forum, så jag får se vart detta hamnar
Jag har än så länge bara kört min TDM c:a 100 meter, köpte den i februari och det har ju inte varit väder i norrland ännu.
Men jag är spänd av förväntan att få testa den. Ser att de flesta här har utrustat sina cyklar med allehanda godis.
Det får väl komma allt eftersom.
Skräddarsydda väskhållare för Givi. GPR Titan Racing slip On. Tankpad. Centralstöd. Vista semestergas. MRA Vario Touring kåpglas.
#146
Posted 08 April 2008 - 10:24 am
Jag är helt grön på att skriva på forum, så jag får se vart detta hamnar
Jag har än så länge bara kört min TDM c:a 100 meter, köpte den i februari och det har ju inte varit väder i norrland ännu.
Men jag är spänd av förväntan att få testa den. Ser att de flesta här har utrustat sina cyklar med allehanda godis.
Det får väl komma allt eftersom.
Velkommen til Carpe TDM
Du vil finne mange nyttige tips og råd på disse sidene.
Det finnes også et dansk TDM forum, som du kan sjekke nærmere her...
MRA modded PUIG screen, air-box mod., Laser Duo-Tech cans, Powercommander, Symtec Motorcycle Grip Heater, Stebel Magnum (black), Centech AP-1 Auxiliary Fuse Panel, Hawkeoiler...
#147
Posted 14 April 2008 - 07:57 am
Ni får förlåta en nybörjare men jag har en kanske dum fråga
I alla fall, till min fråga. Jag har bara kört en Kawasaki Z750 innan då det är den hoj som körskolan har och det var minsann skillnad på dessa två fordon. Min fråga är om det är normalt att hela styret skakar vid gaspådrag? Motorn riktigt stöter i hela hojen när man kommer ur kurvor eller rondeller, nästan så den känns som en enstånka. Är era hojar likadana? Vibrerar era styren ordenligt vid gaspådrag? Är detta normalt för en parallell-twin? Det är inte så att det rister i hela hojen utan mest i styret...

#148
Posted 14 April 2008 - 10:38 am
Verkar som om det är normalt då, fast det vet jag ju inte till 100% förrän jag har kört en annan 900:a i och för sig.

#149
Posted 15 April 2008 - 09:33 am
Verkar som om det är normalt då, fast det vet jag ju inte till 100% förrän jag har kört en annan 900:a i och för sig.
Hei Swede!
Jeg har hatt en 850 nå i ti år men har aldri merket slike vibrasjoner i styret som du forteller om!
Det hørs ut for meg at du kjører på for lavt gear!
Du må regne med mer vibrasjon fra en 2-sylinders motor enn fra en med fire.
Det som jeg synes er så bra med en TDM er nettopp det lave nivå/stort sett frånvaron, av vibrasjoner!
Prøv med lavere gir og fortell oss hva erfaringen ble!
Jandreas
#150
Posted 15 April 2008 - 09:43 am
Ni får förlåta en nybörjare men jag har en kanske dum fråga
Hei Swede!
Det er ingen dumme spørsmå men fantastisk mange dumme svar!!
Jandreas
#151
Posted 15 April 2008 - 07:39 pm
Ni får förlåta en nybörjare men jag har en kanske dum fråga
Hei Swede!
Det er ingen dumme spørsmå men fantastisk mange dumme svar!!
Jandreas
Second that!
Men nå begynner jeg å bli lei av vinter og snø. Senest i dag har det snødd rimelig mye her hvor jeg bor ca. 450 m.o.h. ...
MRA modded PUIG screen, air-box mod., Laser Duo-Tech cans, Powercommander, Symtec Motorcycle Grip Heater, Stebel Magnum (black), Centech AP-1 Auxiliary Fuse Panel, Hawkeoiler...
#152
Posted 16 April 2008 - 05:56 pm
Ni får förlåta en nybörjare men jag har en kanske dum fråga
I alla fall, till min fråga. Jag har bara kört en Kawasaki Z750 innan då det är den hoj som körskolan har och det var minsann skillnad på dessa två fordon. Min fråga är om det är normalt att hela styret skakar vid gaspådrag? Motorn riktigt stöter i hela hojen när man kommer ur kurvor eller rondeller, nästan så den känns som en enstånka. Är era hojar likadana? Vibrerar era styren ordenligt vid gaspådrag? Är detta normalt för en parallell-twin? Det är inte så att det rister i hela hojen utan mest i styret...
Det är onekligen viss skillnad i motorkaraktär mellan en Z750 och en TDM. På lågt varv vibrerar den hårt, precis som de flesta twinnar. Det är inte onormalt, det är tvärtom mer en regel. Både en TDM-motor och en V-twin vibrerar mer än en vanlig parallelltwin. Jodå, du läste rätt och jag skrev rätt. TDM är visserligen en parallelltwin, men en ovanlig sådan. Den har nämligen 270 graders vinkel på vevaxeln för att efterlikna just en V-twin i karaktär och ljud.
Att du upplever detta så markant, som du beskriver, i styret och så vidare kan bero på att du är (förlåt) just nybörjare. Allt blir ju mer påtagligt då liksom. En radfyra vibrerar också men på ett helt annat sätt, där är det istället högfrekventa vibrationer högre upp i registret. Sedan en aspekt till... din hoj var väl sprillans ny? De brukar gå bättre när de rullat lite. Och ytterligare en grej är faktiskt att TDM inte är direkt känd för att vara smidig vid gaspådrag/avslag. Det rycker gärna en hel del, men man lär sig att köra den mjukt så småningom.
Och så får vi se hur länge det dröjer innan du gör modifikationen med luftburken som det talas mycket om här i forumet. Jag och många med mig har gjort det och upplever förbättrad motorkaraktär i den lägre delen av registret (mellan 3000-4000 varv). Men det finns också de som anser det vara placebo och en del till och med upplever en försämring.
Givetvis en disclaimer här också, jag har ingen aning om ifall det är fel på just ditt exemplar. Är du fortfarande osäker så bör du ju låta någon kika på den. Eller också provköra någon annan TDM om du får möjlighet.
Edited by Spirit, 16 April 2008 - 06:25 pm.
TDM 900 ABS - 2005 (Diamond Black/Gold) SOLD!!
#153
Posted 17 April 2008 - 06:43 am
Att du upplever detta så markant, som du beskriver, i styret och så vidare kan bero på att du är (förlåt) just nybörjare. Allt blir ju mer påtagligt då liksom. En radfyra vibrerar också men på ett helt annat sätt, där är det istället högfrekventa vibrationer högre upp i registret. Sedan en aspekt till... din hoj var väl sprillans ny? De brukar gå bättre när de rullat lite. Och ytterligare en grej är faktiskt att TDM inte är direkt känd för att vara smidig vid gaspådrag/avslag. Det rycker gärna en hel del, men man lär sig att köra den mjukt så småningom.
Och så får vi se hur länge det dröjer innan du gör modifikationen med luftburken som det talas mycket om här i forumet. Jag och många med mig har gjort det och upplever förbättrad motorkaraktär i den lägre delen av registret (mellan 3000-4000 varv). Men det finns också de som anser det vara placebo och en del till och med upplever en försämring.
Givetvis en disclaimer här också, jag har ingen aning om ifall det är fel på just ditt exemplar. Är du fortfarande osäker så bör du ju låta någon kika på den. Eller också provköra någon annan TDM om du får möjlighet.
Tack Spirit!
Jag har ju läst om de där 270 graders förskjutning osv men begrep nog inte hur stor skillnad det var i verkligheten. Precis som du säger är jag nybörjare och grönare än st patricks day så då känns det extra skönt att bli tagen på allvar och få sina fåniga funderingar ventilerade. Min hoj är helt ny ja, har lagt mäktiga 9,6 mil på den hittils.

#154
Posted 18 April 2008 - 07:19 am
Är man nybörjare så är ju inga frågor fåniga. Alla har ju varit nybörjare någon gång, men vissa glömmer det väldigt fort och ger istället fåniga svar. Det kallas visst arrogans.
TDM 900 ABS - 2005 (Diamond Black/Gold) SOLD!!
#155
Posted 18 April 2008 - 09:30 am
Igår var jag ute på min andra lite längre runda och precis som du sa, när man har kört den ett tag lär man sig att köra den mjukare. Jag upplevde inte alls så mycket vibrationer denna gång då jag försökte hålla den på lägre växlar och dra längre innan uppväxling. Då den körs in just nu vill jag ju inte varva den mer än 4600 rpm så det blev en hel del pillande med växelspaken.

#156
Posted 20 April 2008 - 06:11 pm
HEJ
Jag är också ny när det gäller TDM och twinnar. Har kört radtre- och fyror. Jag har med dagens körning kommit upp i den aktningsvärda körsträckan av 20 mil på denna hoj, så man får försöka hålla sig under 4000, och där kan det vibrera en del om man kommer ner mot 2000. Men går man ner ett par steg så är den betydligt mjukare i karaktären. Jag håller med om det du skriver om växellådan. Växlarna trillar lätt i läge. Jag körde Kawa innan och där var det lite hårdare tag som krävdes.
Jag "råkade"
Skräddarsydda väskhållare för Givi. GPR Titan Racing slip On. Tankpad. Centralstöd. Vista semestergas. MRA Vario Touring kåpglas.
#157
Posted 20 April 2008 - 06:17 pm
Men nå begynner jeg å bli lei av vinter og snø. Senest i dag har det snødd rimelig mye her hvor jeg bor ca. 450 m.o.h. ...
Hei!
Torsdag ble det heldigvis dags for å "ta han ut" igjen og den første turen var som alltid en herlig opplevelse!
Hentet den etter vinterlagring, bytte av kjede/drev-pakke, nytt bakdekke, ny olje/filter hos Løwens i Fredrikstad.
På veien mot Halden kjørte jeg innom Høk for å sjekke ut om det var noen baik'ere der.
Og gjett om!
Sikkert minst 150 mann/sykkler der!
Det var tydelig at mange var sugne på å komme seg ut på to hjul igjen!
Også i dag har det vært mange to-hjulinger å se på veiene her i distriktet så en kan vel kanskje si at sesongen har startet.
Ihvertfall stort sett fra Trøndelagsfylka og sørover.
Mvh: Jandreas.
#158
Posted 20 April 2008 - 06:23 pm
Torsdag ble det heldigvis dags for å "ta han ut" igjen og den første turen var som alltid en herlig opplevelse!
Hentet den etter vinterlagring, bytte av kjede/drev-pakke, nytt bakdekke, ny olje/filter hos Løwens i Fredrikstad.
På veien mot Halden kjørte jeg innom Høk for å sjekke ut om det var noen baik'ere der.
Og gjett om!
Sikkert minst 150 mann/sykkler der!
Det var tydelig at mange var sugne på å komme seg ut på to hjul igjen!
Også i dag har det vært mange to-hjulinger å se på veiene her i distriktet så en kan vel kanskje si at sesongen har startet.
Ihvertfall stort sett fra Trøndelagsfylka og sørover.
Mvh: Jandreas.
Tok ut sykker'n selv nå på onsdag og har vært på hjul siden (om enn ikke hele tiden...
Denne sommer'n er spådd å bli en av tidenes beste hva gjelder været. Og det må vi vite å dra nytte av!!
Mye å se fram til, med andre ord!
MRA modded PUIG screen, air-box mod., Laser Duo-Tech cans, Powercommander, Symtec Motorcycle Grip Heater, Stebel Magnum (black), Centech AP-1 Auxiliary Fuse Panel, Hawkeoiler...
#159
Posted 20 April 2008 - 07:47 pm
Denne sommer'n er spådd å bli en av tidenes beste hva gjelder været. Og det må vi vite å dra nytte av!!
Mye å se fram til, med andre ord!
Idag (söndag) blev det över 20 mil, första dagen det verkligen kändes som att våren är kommen!
TDM 900 ABS - 2005 (Diamond Black/Gold) SOLD!!
#160
Posted 20 April 2008 - 08:48 pm
Det blir bra vær i hele Skandinavien i sommer, skal vi tro den norske avisen Aftenposten...
Javisst! Våren er kommet!!! Yo-ho
MRA modded PUIG screen, air-box mod., Laser Duo-Tech cans, Powercommander, Symtec Motorcycle Grip Heater, Stebel Magnum (black), Centech AP-1 Auxiliary Fuse Panel, Hawkeoiler...
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users



