Jump to content

Photo

The scandinavian thread

• Please log in to reply
222 replies to this topic

#161 xs2jammu

xs2jammu

enuff posts to fill a 50cc

• Member
  • 55 posts
  • TDM model: none yet

Posted 21 April 2008 - 06:30 pm

QUOTE(AJ_Blizzard @ Sun 20th Apr 2008, 11:33 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Det blir bra vær i hele Skandinavien i sommer, skal vi tro den norske avisen Aftenposten... tongue.gif

Javisst! Våren er kommet!!! Yo-ho yahoo.gif

Det där låter fint, jag tror att kommer till Norge i år. Har några planer faktist att komma till Norge i början av augusti. Det är lite öppet ännu att vart.

#162 Rollon

Rollon

arrived on last train

• Members
  • 3 posts
  • TDM model: 1993

Posted 21 April 2008 - 07:39 pm

Hei, ny her. Men dette ser ut til å være ett bra forum. Bra å kunne gi hjelp og å kunne få.
snakkes alle

Edited by Rollon, 21 April 2008 - 07:40 pm.

#163 Swede

Swede

seems to like Carpe

• Members
  • 73 posts
  • TDM model: 2007

Posted 21 April 2008 - 09:27 pm

QUOTE(Rollon @ Mon 21st Apr 2008, 09:24 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, ny her. Men dette ser ut til å være ett bra forum. Bra å kunne gi hjelp og å kunne få.
snakkes alle

Välkommen! badgrock.gif

Edited by Swede, 21 April 2008 - 09:28 pm.

"Little girl, next time your father says the computer is not working, tell him it's broken and to buy a Macintosh, thats a computer for idio...for mommys and daddys" - Internet Helpdesk

#164 HenkeW

HenkeW

arrived on last train

• Members
  • 5 posts
  • TDM model: 2006

Posted 04 May 2008 - 08:36 am

Jag har nu avverkat 75 mil blush.gif och jag upplever också väldig vibrationer i hela hojen. OK, jag är ny på en twin och kanske jag kör på för låga varvtal, den är ju fortfarande under inkörning, men har testat några gånger över 4000 rpm och då känns det bättre. Men 110 km/tim på högsta växeln är c:a 4000 rpm och då har jag vibbar i styret. Ligger man på 3000 rpm på högsta växeln och vrider på, ja då vibrerar det så man tror hojen ska gå i bitar, blinkersarmarna fram fladdrar hysteriskt. Jag får väldigt snabbt domningar i högerhanden också, men det kanske har andra orsaker.

För övrigt så känns hojen väldigt smidig och fin, har mycket mindre problem med träsmak i baken än på min förra Kawa. har nu monterat på GPR racing slip-on, efter övertalning av en representant från BoOve, som säljer dem. hade först tänkt beställa de vanliga GPR i rostfritt, men han övertalade mig att köpa den nya racingmodellen i titan och till det komplettera med noicekiller. Har inte fått ljuddödarna ännu, för jag tror de behövs. Tycker det bullrar lite väl mycket, men än en gång kanske det beror på min ovana från twins. tror inte de låter mer än customnissarnas raka rör. Men ska jag på långtouring, då vet ej 17 om inte orginalen åker på.

En fråga angående service. Det är ju 5 års garanti på den och i garantiapprena står följande "Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad.". Kan jag inte lämna in den till en annan MC-verkstad som utför samma service och stämplar i boken? Jag vet att det har varit mycket diskussioner när det gäller bilar om det, och där har det framkommit att man kan lämna sin bil till en ICKE auktoriserad verkstad, bara servicen utförs på ett fackmannamässigt sätt. Men det har bilföretagen talat tyst om.
Nog borde väl samma sak gälla även MC?
TDM 900A 2006
Skräddarsydda väskhållare för Givi. GPR Titan Racing slip On. Tankpad. Centralstöd. Vista semestergas. MRA Vario Touring kåpglas.

#165 Spirit

Spirit

seems to like Carpe

• Member
  • 77 posts
  • TDM model: 2005

Posted 04 May 2008 - 05:31 pm

QUOTE(HenkeW @ Sun 4th May 2008, 10:21 AM) <{POST_SNAPBACK}>
Jag har nu avverkat 75 mil blush.gif och jag upplever också väldig vibrationer i hela hojen. OK, jag är ny på en twin och kanske jag kör på för låga varvtal, den är ju fortfarande under inkörning, men har testat några gånger över 4000 rpm och då känns det bättre. Men 110 km/tim på högsta växeln är c:a 4000 rpm och då har jag vibbar i styret. Ligger man på 3000 rpm på högsta växeln och vrider på, ja då vibrerar det så man tror hojen ska gå i bitar, blinkersarmarna fram fladdrar hysteriskt. Jag får väldigt snabbt domningar i högerhanden också, men det kanske har andra orsaker.

För övrigt så känns hojen väldigt smidig och fin, har mycket mindre problem med träsmak i baken än på min förra Kawa. har nu monterat på GPR racing slip-on, efter övertalning av en representant från BoOve, som säljer dem. hade först tänkt beställa de vanliga GPR i rostfritt, men han övertalade mig att köpa den nya racingmodellen i titan och till det komplettera med noicekiller. Har inte fått ljuddödarna ännu, för jag tror de behövs. Tycker det bullrar lite väl mycket, men än en gång kanske det beror på min ovana från twins. tror inte de låter mer än customnissarnas raka rör. Men ska jag på långtouring, då vet ej 17 om inte orginalen åker på.

En fråga angående service. Det är ju 5 års garanti på den och i garantiapprena står följande "Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad.". Kan jag inte lämna in den till en annan MC-verkstad som utför samma service och stämplar i boken? Jag vet att det har varit mycket diskussioner när det gäller bilar om det, och där har det framkommit att man kan lämna sin bil till en ICKE auktoriserad verkstad, bara servicen utförs på ett fackmannamässigt sätt. Men det har bilföretagen talat tyst om.
Nog borde väl samma sak gälla även MC?

Vad gäller servicen så måste samma sak gälla MC, det är ju ett EU-direktiv. Dock är jag inte exakt insatt i alla "om" och "men". Man kanske borde forska lite i det. Jag gör hur som helst servicen själv, då vet jag att det kommer rätta oljorna och annat i. Jag litar inte på märkesverkstäder, de har fuskat så mycket med mina prylar genom åren och man vet aldrig om allt sitter fast när man hämtar sitt fordon.

Jag brukar hålla varvtalet kring 4000 när jag kör på de kurviga vägarna, då kan man trycka på ordentligt ur kurvorna utan att skaka sönder. Kör bara på lägre varv/högre växel när det går rakt fram. Så lågt som 3000 kör jag i princip inte, då är det nerväxling som gäller. Jag upplever inte så mycket vibrationer alls över 4000, men då har min hoj också gått 1500 mil.

Nya GPR-slipons? Du har händelsevis inte någon weblänk? Jag hittar bara de vanliga GPR... kanske dålig på att leta. rolleyes.gif
TDM 900 ABS - 2005 (Diamond Black/Gold) SOLD!!

#166 Swede

Swede

seems to like Carpe

• Members
  • 73 posts
  • TDM model: 2007

Posted 06 May 2008 - 08:05 am

QUOTE(HenkeW @ Sun 4th May 2008, 10:21 AM) <{POST_SNAPBACK}>

Exakt det du skriver tycker jag också. Jag har lagt ca 50 övningskörningsmil på min hoj nu och har vant mig vid vibbarna. Precis som spirit säger bör man ligga på ganska låga växlar och inte kasta i 6:an förrän efter 90km/tim. Jag som har kört en del Kawasaki Z750 innan har vant mig vid att kunna lägga i 6:an redan vid 50km/tim men det är bara att glömma på den här hojen. Kan inte säga att jag tycker speciellt mycket om "på/av"-känslan som den har heller, blir ett djävla lirande med kopplingen för att få det att gå mjukt men det är väl en vanesak. Får se hur länge jag behåller hojen efter att kortet är i hamn, kanske blir en 4-cylindrig hoj med mjukare gång sedan. Provade en Bandit 1250 häromdagen och blev rätt förtjust men vi får väl se hur det blir.
"Little girl, next time your father says the computer is not working, tell him it's broken and to buy a Macintosh, thats a computer for idio...for mommys and daddys" - Internet Helpdesk

#167 Galilee

Galilee

850 going for 900

• Member
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 892 posts
  • TDM model: 1996

Posted 06 May 2008 - 01:47 pm

Nå har jeg gitt opp å prøve å finne deler til sykkelen. Montering har begynt. Nå skal den på veien!

Jeg får heller kjøre uten sidedeksel og med bulka tank en stund.

Er det noen som vet hvem som selger sånne gummipropper med gjenget hylse inni som brukes til vindskjermen?
Too Freud to rock'n'roll, too Jung to die.

#168 AJ_Blizzard

AJ_Blizzard

Carpe junky

• Member
  • PipPipPipPip
  • 453 posts

Posted 07 May 2008 - 08:55 pm

QUOTE(Galilee @ Tue 6th May 2008, 03:32 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Nå har jeg gitt opp å prøve å finne deler til sykkelen. Montering har begynt. Nå skal den på veien!

Er det noen som vet hvem som selger sånne gummipropper med gjenget hylse inni som brukes til vindskjermen?

Mener å ha sett noe slikt i Buster katalogen... sjekk Buster's.
Hva disse hylsene heter på engelsk vet jeg dessverre ikke...
Når det gjelder nye deler til sykkelen din så kan det være en ide å sjekke her...

Ellers er jeg enig; nå er tiden inne til å få sykker'n på veien biggrin.gif

Edited by AJ_Blizzard, 10 May 2008 - 09:01 pm.

TDM 900 2006 mod.:
MRA modded PUIG screen, air-box mod., Laser Duo-Tech cans, Powercommander, Symtec Motorcycle Grip Heater, Stebel Magnum (black), Centech AP-1 Auxiliary Fuse Panel, Hawkeoiler...

#169 iz4dja

iz4dja

sticking around

• Member
  • 30 posts

Posted 08 May 2008 - 10:20 am

Hej Hej ! första ursäkta mig för min bra inte svenska unsure.gif
Jag är Marco frön Italien, trevlig träffen alla duktiga scandinavian MC riders.
Jag bor i Höör (skåna land) med min flyckavan : Hon har africa twin 750 rolleyes.gif det var a blixtor när jag sag henne rolleyes.gif
Om du vill vi kan träffa ibland på vagen och för har a good trip allihopa laugh.gif

hejdo vi ses
TDR900 ABS Grey metallic audi"iron jenny"

#170 Guest_blarsen_*

Guest_blarsen_*
  • Guests

Posted 08 May 2008 - 10:43 am

QUOTE(iz4dja @ Thu 8th May 2008, 11:05 AM) <{POST_SNAPBACK}>
Jag bor i Höör (skåna land) med min flyckavan : Hon har africa twin 750 rolleyes.gif det var a blixtor när jag sag henne rolleyes.gif
Om du vill vi kan träffa ibland på vagen och för har a good trip allihopa laugh.gif

hejdo vi ses

Salve, iz4dja, va bene? Saluti da Stavanger, Norvegia. La stagione de la moto ha iniziato qui! Il tempo č molto bello e vado in giro con la mia moto in tutte le opportunitā. (Scuse per il mio cattivo italiano - sto cercando di imparare.)

#171 Spirit

Spirit

seems to like Carpe

• Member
  • 77 posts

Posted 08 May 2008 - 04:08 pm

QUOTE(iz4dja @ Thu 8th May 2008, 12:05 PM) <{POST_SNAPBACK}>

hejdo vi ses

Välkommen!! badgrock.gif

#172 Jandreas

Jandreas

Carpe Regular

• Members
  • Pip
  • 101 posts
  • TDM model: 1998

Posted 08 May 2008 - 09:18 pm

Vet ikke hva de heter men jeg kjøpte hos Yamaha-senteret på Vinterbro. (Oslo)
(Feil, det var hos Alf Graarud i Sarpsborg!!)
Pakkning ā 6 stk. og var svindyre! Over 200 kroner, om jeg ikke husker feil.

Edited by Jandreas, 08 May 2008 - 09:34 pm.

#173 Jandreas

Jandreas

Carpe Regular

• Members
  • Pip
  • 101 posts
  • TDM model: 1998

Posted 08 May 2008 - 09:28 pm

QUOTE(iz4dja @ Thu 8th May 2008, 12:05 PM) <{POST_SNAPBACK}>

hejdo vi ses

Velkommen til deg, Marco!
Jeg og min fru skal besøke ditt hjemland, Italia, til høsten.
Ikke på TDM'en men med fly.
Jandreas drinks.gif

#174 tomsnes

tomsnes

arrived on last train

• Member
  • 7 posts

Posted 08 May 2008 - 11:46 pm

QUOTE(Galilee @ Tue 6th May 2008, 03:32 PM) <{POST_SNAPBACK}>

Hallo!

Noe som kan brukes her? Skadet 850 -97.

http://www.finn.no/f...amp;WT.svl=Link

#175 HenkeW

HenkeW

arrived on last train

• Members
  • 5 posts

Posted 17 May 2008 - 05:39 pm

QUOTE(Spirit @ Sun 4th May 2008, 07:16 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Vad gäller servicen så måste samma sak gälla MC, det är ju ett EU-direktiv. Dock är jag inte exakt insatt i alla "om" och "men". Man kanske borde forska lite i det. Jag gör hur som helst servicen själv, då vet jag att det kommer rätta oljorna och annat i. Jag litar inte på märkesverkstäder, de har fuskat så mycket med mina prylar genom åren och man vet aldrig om allt sitter fast när man hämtar sitt fordon.

Jag brukar hålla varvtalet kring 4000 när jag kör på de kurviga vägarna, då kan man trycka på ordentligt ur kurvorna utan att skaka sönder. Kör bara på lägre varv/högre växel när det går rakt fram. Så lågt som 3000 kör jag i princip inte, då är det nerväxling som gäller. Jag upplever inte så mycket vibrationer alls över 4000, men då har min hoj också gått 1500 mil.

Nya GPR-slipons? Du har händelsevis inte någon weblänk? Jag hittar bara de vanliga GPR... kanske dålig på att leta. rolleyes.gif

Det är nog bara ovanan att ligga på höga varv. Hade ju en Kawa ZRX 1200 tidigare och med den körde man ju ända från drygt 1000 rpm och c:a 30 km/tim på högsta växeln utan problem. Så det är till att lära om och stega ner några hack. Det lär bli bättre nu när inkörningsperioden närmar sig sitt slut och man kan öka på varvtalet. Har satt på semestergas numera och den kommer att öka på komforten. Har ännu inte fått noisekillarna, vilket ska bli intressant att testa då jag fortfarande tycker att det bullrar lite för mycket under 90 km/tim.

Mina GPR slipon vart jag rekommenderade av Norrlands MC i Umeå, som är återförsäljare av dem. Samma dag jag var där så var även en representant för GPR också där. Han kom från BoOve och de har en hemsida som heter www.boove.se och från tillverkarens hemsida i Italien finns det väldigt dåligt med bilder på de nya slipon. Men lyckades hitta en bild på http://www.gpr.it/prodotti.php?id=23 där du kan se hur de allmänt er ut. Här är ett par förstoringar på ett slipon:
http://www.gpr.it/admin/documenti/prodotti/grande_Tiburon%20fronte.jpg
http://www.gpr.it/ad.....uron lato.jpg

Priset låg på c:a 7.700:- men jag fick nån slags kampanjrabatt på 10% från GPR, så kring 7.000:- minus ev. rabatt du kanske kan fixa lokalt eller så.

Den äldre modellen finns det bilder på http://www.gpr.it/scheda.php?idcatveicolo=1&idveicolo=66

Tyvärr har jag inga bilder på min egen hoj än, men det kommer kanske när jag lärt mig hur man lägger ut dem.
TDM 900A 2006
Skräddarsydda väskhållare för Givi. GPR Titan Racing slip On. Tankpad. Centralstöd. Vista semestergas. MRA Vario Touring kåpglas.

#176 Galilee

Galilee

850 going for 900

• Member
  • 892 posts

Posted 17 May 2008 - 07:04 pm

QUOTE(HenkeW @ Sat 17th May 2008, 07:24 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Tyvärr har jag inga bilder på min egen hoj än, men det kommer kanske när jag lärt mig hur man lägger ut dem.

Legg bildene på FLICKR eller lignende gratissider for bilder.

...gå til bildet du laster opp, kopier URL'en
når du vil sette inn bildet i en tråd, trykk insert image og paste (Ctrl+v) inn linken.

#177 Spirit

Spirit

seems to like Carpe

• Member
  • 77 posts

Posted 18 May 2008 - 10:07 am

QUOTE(HenkeW @ Sat 17th May 2008, 07:24 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Priset låg på c:a 7.700:- men jag fick nån slags kampanjrabatt på 10% från GPR, så kring 7.000:- minus ev. rabatt du kanske kan fixa lokalt eller så.

Den äldre modellen finns det bilder på http://www.gpr.it/scheda.php?idcatveicolo=1&idveicolo=66

Även jag har varit inne på att köpa de vanliga rostfria GPR. Har sett Scorpion för ca 4000 också, men jag tycker inte de matchar hojen riktigt.

Stort tack för tipset, de verkar inte så särskilt dyra heller för att vara i titan! Ska undersöka närmare. Dock är jag som allra mest nyfiken på hur de ser ut på en TDM så jag väntar med spänning på att du lyckas få upp en bild... rolleyes.gif

#178 slartybartfarst

slartybartfarst

Carpe groupie

• Member
  • PipPip
  • 221 posts
  • TDM model: 2003

Posted 04 August 2008 - 12:33 pm

Sorry for butting in but Galilee did kindly offer to answer any questions about touring Norway in this thread.
I'm on the ferry in two weeks and just have a few questions - if you got every question answered there'd be no point in going!!

So....
1) Will there be midges (the little flies that bite in the evenings) in the Fjord area at this time of year?
2) How keen are the police on speeding in the rural areas, and do you have speed cameras?
3) Are the Vinmonopolet the cheapest places to pick up a beer? We'll like a few with us just in case one of overnight stops is miles from a bar!

And any other good Norway specific advice would be great.

Thanks

Slarty
Honda CB100N, BSA C15G, Honda 400/4, Kawka Z250, BSA A65 Firebird Scrambler, Moto Guzzi Le Mans Mk1, Suzuki GP100, BSA B44 Special, Ducati Pantah 500, Yamaha XS 650 Flat tracker, TDM 900.

#179 Galilee

Galilee

850 going for 900

• Member
  • 892 posts

Posted 04 August 2008 - 01:10 pm

QUOTE(slartybartfarst @ Mon 4th Aug 2008, 02:18 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Sorry for butting in but Galilee did kindly offer to answer any questions about touring Norway in this thread.
I'm on the ferry in two weeks and just have a few questions - if you got every question answered there'd be no point in going!!

So....
1) Will there be midges (the little flies that bite in the evenings) in the Fjord area at this time of year?
2) How keen are the police on speeding in the rural areas, and do you have speed cameras?
3) Are the Vinmonopolet the cheapest places to pick up a beer? We'll like a few with us just in case one of overnight stops is miles from a bar!

Thanks

Slarty

1) Yes some, and less by the coast than in the woods and mountains (especially near still freshwater), but the worst time is when they hatch late spring/early summer.
To overcome this:
- camp somewhere with a bit of wind.
- sleep in a tent with mosquito net
- light a fire or smoke a ciggy.
- cover up exposed skin
- use spray or rollon on any exposed skin. Most supermarkets has these ('myggspray' and 'myggstift' in Norwegian).

2) The police is VERY keen on catching speeders, especially motorcycles. The general speed limit is 80km/h be VERY careful when it is reduced in small villages. In Norway there are LOTS of speed cameras, but they takes the picture from the front, so no worries for bikers. Besides, only the actual DRIVER can be fined, and if the driver can't be identified on the picture, the fine isn't valid.

3) Beer can be bought in most supermarkets, you only have to go to vinmonopolet for the extra strong stuff and for wine and spirits.
Note that in some places, esp. along the west coast, only a selection of shops sell beer, and some places they stop selling beer in the evening (18:00 or 20:00) even if the store is still open. This is unfortunately up to local politicians to decide. Any male over 18 should be able to tell you where to get beer. laugh.gif

In SWEDEN you have to go to 'Systembolaget' to get real beer, they only sell 2,5 and 3,5% alcohol beer in the supermarkets there.

Enjoy your trip!

#180 Galilee

Galilee

850 going for 900

• Member
  • 892 posts

Posted 04 August 2008 - 05:35 pm

QUOTE(slartybartfarst @ Mon 4th Aug 2008, 02:18 PM) <{POST_SNAPBACK}>

I hope you don't need these:
Fire: 110
Police: 112
Ambulance: 113

On the west coast they raise sheep, these sometimes gather on the roads and even in the tunnels.

Take extra care if you see a warning sign for bumps with "ferist" below.
This is what you'll find across the road (yes, even on main roads):

These are slippery, don't try to negociate one at speed in a bend.

In Norway you can legally camp out almost anywhere 'in the wild' for one night. Farmland, gardens and rest-stops along the road are usually NOT considered 'in the wild'.

Also see your PM.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users